Před 150 roky, dne 1. listopadu 1871, byla dokončena tzv. kmenová síť Rakouské severozápadní dráhy, spojující centrum tehdejší monarchie Vídeň s jihozápadní Moravou a východními a středními Čechami (Mladá Boleslav). |
|||||
Znojemské nádraží okolo roku 1900
|
|||||
Poslední zprovozněný úsek kmenové sítě byl 74 kilometrů dlouhý a spojil Znojmo se Štokravou, odkud vedla železnice dále do Vídně již od roku 1841 |
|||||
Vlaky ze Znojma původně přijížděly na staré vídeňské Severní nádraží u Prátru. Nové vídeňské "Severozápadní nádraží" s novým viaduktem přes Dunaj ve stopě dnešního dálničního mostu "Nordbrücke" bylo dokončeno v červenci 1872. Další rozšíření Severozápadní dráhy o tzv. doplňující síť s napojením Prahy (Těšnov), Saska (přes Děčín), Dolního Slezska (přes Trutnov) a Kladska (přes Žamberk) bylo realizováno v následujících 4 letech. Roku 1909 byla celá síť Severozápadní dráhy zestátněna.
Foto: archiv Jiřího Kacetla (1-5), Wien Museum (6), Allgemeine Bauzeitung, 1873, (7) |
zpátky | úvod |