Před 150 roky, 23. dubna 1871, byla zprovozněna železnice z Jihlavy do Znojma. Vystavěla ji Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB) jako další úsek své kmenové sítě z Vídně do Mladé Boleslavi. Za společností stála čáslavsko-nymburská korporace knížete Thurn-Taxise, starohraběte Salm-Reifferscheida, bankéřů Ludvíka z Haberu a Bedřicha Schwarze a Jihoseveroněmecká spojovací dráha (Pardubicko-liberecká dráha). |
||||
Znojemské nádraží okolo roku 1900. |
Foto: se
svolením Jiřího Kacetla
|
||||
V čele stavebního ředitelství dráhy stál uznávaný německý inženýr Konrad Wilhelm Hellwag. Koncese ke stavbě 625 kilometrů dlouhé kmenové sítě byla udělena v červnu 1868 a je z dnešního pohledu neuvěřitelné, že již v prosinci 1869 byl zprovozněn první úsek (v rovině mezi Kolínem a Golčovým Jeníkovem). Do Jihlavy se železnice dostala v lednu 1871. |
||||
Soumrak dráhy
přišel po roce 1918, kdy převážně
z ideologických důvodů byl pražskou
vládou
jednoznačně preferován dálkový tranzit
přes
Břeclav a Brno či Přerov.
Ano, čtete dobře, 925 kilometrů kolejí za pouhých sedm roků, se všemi nádražími, náročnými mostními a tunelovými stavbami, zářezy a náspy, se všemi výkupy pozemků apod. Pouhých sedm let! Jak to ti naši předkové v tom často ideologicky odsuzovaném "žaláři národů" jen dělali? |
zpátky | úvod |