Návrh na urbanistické řešení města Znojma
„Urbanistika
je kompkexní věda o výstavbě ale i
udržování lidských sídel a v
moderním pojetí je doplněna o respektování
ekologických podmínek.“
Tolik strohá citace.
Při obnově a modernizaci sídla je nepochybně nutno vzít v
úvahu stávající strukturu města, jeho
významné kulturní, historické a
architektonické významnosti tak aby nebylo
porušeno jeho ego loci, které si já spolu s
Vámi přeji zachovat více než průměrný znojemčan.
Je nutné poznat jeho historii abychom mohli předvídat
jeho budoucnost a stanovit si možné limity. Proto si
nyní dovolím takový malý exkurz do
minulosti. Město Znojmo bylo od své lokace
formováno jako významné středisko obchodu,
správy i „průmyslu“. Z těchto důvodů se časem urbs
měnil a přizpůsoboval. Nechci zde popisovat vývoj, ale je
jasné, že nové nahrazovalo starší zcela
pragmaticky. Měnil se styl, domy rostly do výšky (alespoň
v samém centru), slučovaly se parcely. Tento přirozený
vývoj prostě byl, je a bude. Tyto změny byly odvislé od
ekonomického a mocenského postavení města. Město
uvnitř hradeb začalo být malé a tak v první
třetině architekti města po vzoru geniálního Hausmana
vytváří město zcela nové a to právě podle
pařížského vzoru. Prolamují hradby
vytváří novu ulici, která přirozeně propojuje
staré s novým. Vzniklý koncept je v
„novosadech“ respektován dodnes. Díky bohu
nebylo dostatek síly a peněz na to aby bylo přestavěno centrum.
Proto stavební ruch v centru utichá a během první
republiky je realizováno relativně málo staveb,
které však městu dávají skutečně
městský charakter. Tyto stavby se dnes již sami
stávají památkami. V období socialismu pak
plánovači lepí k městskému jádru pod vlivem
socialistického realismu moderní noclehárny
– sídliště. Samotné centrum se
stává sociálním ghetem. Když pominu
pár dostaveb z období po roku 1989 které až na
vyjímku zbourání kasáren na Jarošově
ulici nemění charakter města. Avšak i zde obytné
domy dodržují výšku a linii ulice a tedy
dochází k modernizaci nikoli ke změně charakteru.
(Ovšem tím nemyslím debilní
rozhodnutí o výstavbě Kauflandu, za což by na někoho měla
být podána žaloba). Okolní vesnice, které
je nutné považovat za Znojmo utrpěly odsunem Němců,
přestaly se rozvíjet a dodnes se z toho nevzpamatovaly.
V takovém stavu se nacházíme a je nutné
zvažovat co s tím. Ideální by bylo najít
ono velkorysé a realistické řešení limitů.
Obecně na jakoukoliv stukturu mohu nahlížet jako na soubor
jednotlivostí, přičemž každá existence je naprosto
unikátní a žije svým životem ať už je pro
význam struktury dominantní či naprosto
bezvýznamná. Vedle toho stojí potřeby onoho
obecného bytí struktury jako celku a nutnosti
přizpůsobivosti jedince. Hledání onoho kompromisu je
nepochybně velikým uměním.
Z výše uvedeného vyvozuji, že pokud si
sídliště neumí obhájit svou opodstatněnost
a vnitřní strukturu postupně odumírá. Proto
je nutné si stanovit základní filozofii funkce
– průmysl, turismus, správní a obchodní
centrum, centrum kultury a vzdělanosti atd. Tomu pak bude muset
odpovídat širší urbanistické
řešení vyhovující občanům.
Znojmo ať je mi sebemilejší se bez průmyslu nemůže
obejít a proto je nutné vytvořit novou průmyslovou
zónu, a připojit se na nadregionální
dopravní trasy. Tato úvaha není až tak
samoúčelná jak by se mohlo na první pohled
zdát. Jako jeden příklad je výstavba
nutného obchvatu a jeho velmi obtížné
napojení na střed města neboť na to nebylo pamatováno. V
protikladu k tomu vyniká geniálnost našich předků,
kteří dislokovaly, tehdy ojedinělou průmyslovou zónu na
jih od strategické železnice a vytvořili silniční
obchvat kolem historického centra který jako
jedinný funguje dodnes. Rozvoj města v období socialismu
zcela zdeformoval tvář městského sídliště a
vytvořil z něj dlouhou lhotu v poměru délky k
šířce 3:1, ale to jen na velmi omezeném
místě. Jinde je poměr menší. Tento fakt by
měl být rovněž v budoucnu respektován a opraven.
Současně také chápu, že napravit současný stav je
běh na dlouhou trať a to nejen proto, že město neprožívá
a zřejmě dlouho požívat nebude stavební ruch
spojený s jeho rozvojem, ale také proto, že
vlastníci se naštěstí nechovají
plánovitě v rámci nějakého ideologického
záměru. Z výše uvedených fakt je tedy
každý negativní zásach do tvářnosti města
velkou ranou. A těch těžkých zranění již utrpělo Znojmo
dosti.
Cílem této práce není ustanovit nové
památky jako takové ale vyvořit názor na to jak by
se mohlo a mělo postupovat při dostavbách a
rekonstrukcích.
Každý investor by měl dopředu vědět jaké limity mu která lokalita skýtá. Tím bude respektováno jeho svoboda vlastnictví poměřováná svobodou ostatních občanů
Vhledem k tomu, že nejsem vzdělán v této oblasti
chápu tento dokument jako subjektivní
příspěvek jako určitou diskuzní platformu,
která zcela jistě nepostihne celou složitost děje a bude se
zabývat spíše onou fází
udržování funkčnosti, estetičnosti a
zachování existujících
architektonických hodnot tak jak bylo naším
zasedáním doporučeno.
Pominu-li všechny ostatní urbanistické axiomy jako
je infrastruktura, dopravní komunikace atd. které je
zcela zoufale řešit, potom z architektonicko –
historického řešení mohu útvar
rozdělit následovně.
MPR
Horní část města, ohraničená nám, Svobody, ulicí Dělnická, Do Lesek a železniční tratí.
Střední část města, (Novosady)
ohraničená ulicí Milady Horákové a 28
října, železniční tratí a Dyjí
Spodní část města
včetně průmyslové zóny a Dobšic Ohraničené
údolím Lesky a řekou Dyjí a železniční
tratí.
Předměstské
části včetně obcí které sice nejsou součástí Znojma ale jsou tak
chápány, Popice, Konice N.Šaldorf, Sedlešovice, Nesachleby, Suchohrdly,
Kuchařovice atd.
Zelený pás kolem města. |
Každou z těchto částí je možno jistě dále
rozpitvávat dále až na jednotlivé ulice, ale
takový soubor by nebyl funkční neboť by byl velmi
složitý.
MPR
Je ukončený urbanistický celek, který lze
pozměňovat pouze v jednotlivých detailech, jako je
výška staveb v některých okrajových
uličkách, např. Horní Česká. Vytvoření
průchodů do parků ale především využití dvora
kapucínského kláštera. Je potřeba
jistého nadhledu pro dotvoření struktury a nikoliv
bigotně a dogmaticky trvat na principech ochrany něčeho co si ani
ochrany jako jednotlivost nezaslouží.
MPR tvoří logický střed města, avšak není
to srdce města neb netepe životem. Je to speciální
problém a proto se mu raději vyhnu, i když není
možné před tím zavírat oči, protože
odumírá. Návaly turistů se nekonají a
zřejmě konat nebudou. Podnikatelé a úřady
odcházejí mimo centrum.
Možným řešením je vytvoření
kvalitního obytného prostoru s dobrou adresou neb
využít celé historické město jako
společenské a nákupní centrum je při počtu
obyvatel Znojma nereálné.
Velká pozornost by se měla věnovat ulici Koželužské
a U Obří hlavy. Tato lokalita se nabízí jako
městská oddychová zóna. Problémem je
malá dopravní dostupnost. Řešením by byla
jakási lanovka která je zmiňována ve
Strategickém projektu.
Horní část města
Stručný popis.
Vznikla z dřívějšího předměstí
situovaného kolem dvou základních
komunikací Pražské a Přímětické ulice. Svou
dnešní architektonickou podobu získalo prakticky
od dob první republiky po 70 léta minulého
století a tvoří integrální součást
města. Kromě dominantní osy (Pražské ulice) lze zde
najít i specifické čtvrti – Marákov, Amerika
jejichž duch středostavovské rezidenční čtvrti by měl
být uchováván.
Významné prvky zasluhující si jisté ochrany jsou:
• Masarykovy domy
• Jubilejní park a škola s okolím
• Vyhlídka a Na Valech
Katastrofy:
• Nám. Svobody
• Křižovatka Pražská – Přímětická
Návrhy:
• Uvažovat o prodloužení Jugoslávské ul. až na Hradišťskou.
• Uvažovat o propojení starého
sídliště na Přímětice v souvislosti s obchvatem
Střední část města
Stručný popis.
Tato část města je architektonicko – urbanistickým
skvostem sama o sobě neboť byly dodržovány principy
zástavby tak, jak byly navrženy na počátku druhé
poloviny 19 století a to jak uliční tak
výškové záměry. I když je zde
široká škála stavebních slohů od
secese až po socialistické tvary (např. Smetanova)
nepůsobí to kontroverzním dojmem ale naopak. Celý
systém působí jednotným dojmem. Tomuto tvaru se
vymyká jen okolí nám. Armády kde buď
projekt nebyl dopracován či sociálrealismus se již zcela
a nekontrolovatelně splašil.
Tato část města je integrální částí
města a tvoří onu živou střední část. Nevím
které objekty či soubory objektů jsou nějak chráněny a
tak by zde mělo byt architektonicko urbanisticky respektován
onen skrytý duch obecně s tím, že je
snadnější vyjmenovat problémy než pozitiva.
Specificky bych však chtěl upozornit na
• Parky okolo hradeb- problém parků jako
jedné z krásných dominant je nutné rozebrat
samostatně včetně využití Corsa..
• Stará vodárna na nám. Republiky
• Okolí Máchova nám.
Katastrofy:
• Stará plovárna
• Čafka
Návrhy:
Řešení staré nemocnice z pohledu architektonického i účelového
Architektonického řešení ulic J.Palacha, Coufalova
a Sokolské při obnově přízemních domků,
které se do této lokality nehodí neboť
obzvláště ulice Palachova byla nepochybně
plánována jako široká třída
velkoměstského charakteru.
Dále by mělo být alespoň perspektivně uvažováno o
napojení centra na okruh z náměstí Armády a
vytvořit si tak prostor pro budování města do
šířky.
Dolní část města
Stručný popis.
Tato část města není integrální
oblastí. Její vznik je dán historicky jako
zemědělské předměstí okolo komunikace na Vídeň a
specifické lokality kláštera Louka. To obklopovaly
vesnice kolem Dyje. Jedinou logicky a vysoce urbanisticky dobře pojatou
lokalitou byla průmyslová zóna, která navazovala
na město, přičemž byla oddělena železniční tratí,
která současně skýtala logistiku jak lidských tak
materiálových zdrojů. Socialistický realismus při
vytváření lidských sídel, zde sehrál
tristní roli. Sídliště Dukelská je
představitelem budování oněch nocleháren, kde ve
svých ulitách přežívají pracovití
mravenci. O Dobšicích, jako přes kopírák.
Chybí zde architektura, estetika ale i logické
provázanosti komunikace atd. V podstatě zde není co
obhajovat a tak po desítky dalších let budeme
muset tento paskvil respektovat a možná i trochu kultivovat
pokud to jde.
Klášter Louka ztratil po rozpadu svého
nejbližšího zázemí jakoukoliv
rozhodující roli při utváření lokality a
ani taková ikona není-li zakomponována do
struktury nemůže pozitivně ovlivnit tvář místa.
Významné prvky:
• Loucká ulice
• Nábřeží Dyje
• Červený most
• Hřbitov
• Marešov
Katastrofy:
• Malá Louka (autopark)
Předměstské části
Přímětice
Přímětice jsou klasickou předměstskou čtvrtí do
jisté míry respektující původní
půdorys. Bývalé centrum, kostel, Ugartovský statek
a náves s rybníkem skýtá možnost
vytvoření lokálního centra a je potřeba tento
prostor urbanisticky dořešit. (Dopravní problém)
Konice, Popice
Tyto obce (městské části) jsou typickou ukázkou
jak urbanismus v druhé polovině 20 stol. nefungoval.
Paradoxně s tím však byly zachovány
historické koncepce a ráz těchto bohatých a
hrdých obcí. Zde je nutné si položit
základní otázku urbanismu. Jaká má
býti funkce a struktura. Můj základní názor
zní – sveřepě se držet jakési
historizující podoby ve vymezeném centu. Navrhnout
typy staveb včetně stavebních čar a rozestupů tak aby tvořily
vizuální dobový vzhled. Vnitřní
úpravy nelze nikterak a nikým omezovat. V
okrajových částech, tam kde to neomezují
jiné důvody lze povolit i stavby moderní. Poněkud
kacířským názorem se může zdát vize o
budování jakési jihomoravské obdoby Floridy
kam se stěhují bohatší obyvatelé velkoměst
aby si užili klidu a relativního dobrého počasí a
čistého ovzduší. To by mohl být
nápad na obnovu života v těchto obcích při
zachování historizující podoby
návsí. Z toho vyplývá zachovat
urbanistický historický ráz těchto obcí.
Hradiště
Hradiště jako předměstská čtvrť je sice jakýmsi
diadémem města, ale kromě jeho historie a definované
struktury uvnitř hradeb jde o velkou hanbu
Příslušenství kláštera je v havarijním a ohavném stavu
Sýpka se rozpadá
Okolí sýpky nelze nazvat jinak než ostudně ohavné jako celek
Oblekovice, Nový Šaldorf, Sedlešovice
Dyje
Suchohrdly, Kuchařovice
Pro Okrašlovací spolek ve Znojmě zpracoval a za obsah odpovídá
Ing. Karel Fiala, 6.září 2009
Projednáno na řádné schůzi spolku dne 9. září 2009