Dvanáct
stříbrných soch sv. apoštolů v Louce
Pověst s historickým
pozadím
„Od pradávných
časů existovaly pověsti o zakopaných pokladech a tyto se
udržely mnohdy až do naší epochy, doby
osvěty, střízlivosti a tempa. Mají svůj
původ v hluboké touze pošetilého
lidského srdce po bohatství a
štěstí, většinou vznikaly a
nejlépe se jím dařilo na historické
půdě. O jedné takovéto pověsti z jižní
Moravy se podává zpráva v
následujících
řádcích.
Když byl v roce 1200 olomouckým biskupem Robertem, v
přítomnost markrabě Vladislava a mnohých
rytířů, vysvěcen loucký
klášterní kostel, obdržel tento dům
boží cenný dar v podobě
stříbrných soch dvanácti sv.
apoštolů, coby pozornost kmotrů (?). Vysvěcení
bylo spojeno se slavnostní ceremonií a z daleka a
široka shromáždění
věřící obdivovali ve zbožném
nadšení umělecké
stříbrné sochy, které magicky
ozářeny narudlými paprsky věčného
světla a plápoláním svíček
dělaly dojem kouzelný a mystický. Nikdo
nepomyslel na to, že by tato umělecká díla mohla
někdy zmiznout z tohoto posvěceného místa.
Však také byly sochy
řádovými knězi věrně opatrovány a ve
válečných potyčkách s
Rakušany šťastně zachráněny.
Klášter byl v průběhu let bohatě
obdarován, byly mu uděleny výsady a
klášter se rychle rozmáhal.
Osudovým se mu stala smrt Jana Husa v plamenech,
husité vtrhli na Moravu a vévoda Albrecht obdržel
1421 povel obsadit Louku, aby zamezil jejich vpádu do
Rakouska.
Opat Přibyslav byl nerozhodný
váhající muž, neuměl zamezit
svévoli rakouských
válečníků. Albrecht zůstal až do vpádu
husitů 14. listopadu 1422 v Louce. Největší
starostí louckých kanovníků bylo
zachránit jejich poklad, 12 stříbrných
apoštolů. Kolem kláštera se již
shromaždovaly jednotlivé skupiny husitů, když se opat v noci
z 13. na 14. Listopad 1422 rozhodl poklad schovat. K tomu vybral tajnou
chodbu, která vycházela z
hlásné věže, jím
vybudované. Chodba byla vyražena ve
skálách pomocí střelného
prachu a vedla pod Dyjí směrem k Hradišti.
Střelný prach a jeho účinek byl
Rakušanům znám už z dob
oblehání Znojma v roce 1401 a proto
není divné, že opat Přibyslav nechal vybudovat
tajnou chodbu prostřelováním.
Oblehání Znojma bylo v roce 1404
ukončeno, jelikož obléhatelé Albrecht a
Zikmund (na následky atentátu jedem) onemocněli .
Důvěrníci opata sestoupili této
listopadové noci s pokladem do tajné
chodby. Pochodně sporadicky osvětlovaly tuto tajemnou chodbu,
která mohla být částečně
zvládnutá jen plazením.
Hrůza se chopila těchto hrubých ale přeci jen
pověrčivých mužů, kteří si vydechli když dobře
uschovali sochy a mohli opustit toto hrůzné místo.
Za svou námahu byli bohatě pohoštěni,
avšak ještě této noci zemřeli a vzali
s sebou tajemství zakopaného pokladu do
hrobu. 14. Listopadu vzali husité
klášter útokem a zničili jej pod
vedením polského prince Zikmunda Korybuta. Bratři
byli z části zabiti a z části utekli do
ciziny. Opat uprchnul na Vranov, někteří
řeholníci do Retzu. Husité dobyli pod
velením Bohuslava ze Švanenberku i Retz. Podle
Duellia měl být opat také v Retzu,
strahovské zdroje uvádějí, že zemřel
1432 v zajetí. S námahou se
klášter vzmohl, 1498 byl nouzově obnoven. Až za
opata Sebastiana I. (Freytaga z Čepirohu – pozn.
překladatele) (1572-1580) byl klášter v
plném rozsahu znovu vybudován,
rozšířen a upevněn.
Těmito okolnostmi (smrt mužů, kteří zachraňovali poklad)
byla podnícena fantasie - najít východ
pověstmi opředené chodby. Hodně se o pokladě tlachalo,
avšak nikdo nevěděl jak jej získat.
Blažená kmotra tvrdila:
¨Když
vysloveno slovo správné,
v noci v
hodinu správnou,
tam na
místě správném
…..¨
(Heine, Obrazy z cest, Cesta
Harzem)
tak by bylo možno mít úspěch.
Dodnes nebyl nalezen. Nikdo totiž neuhodnul ani místo ani
hodinu a nikdo neřekl pravdu. Kam se poklad ve skutečnosti poděl, kdo
to může objasnit? Padl za oběť lidské chamtivosti?
Byli to drancující husité,
kteří ho uloupili, našel ho
šťastný, dnes již dlouho
zpráchnivělý, hledač pokladů, anebo
leží ještě dnes v lůně země,
čeká na vyproštění,
slibujíc bohatství?
Na stříbrné apoštoly se zapomnělo, jen
mezi lidem zůstala vzpomínka na ně živou. Z jeho středu a
později i ze znojemských kruhů opakovaně
docházelo
k pokusům je najít. Dodnes žijí
lidé, kteří věří na tento
zakopaný poklad. Já uvádím
jen několik výrazných z mnohých
lidskou šeptandou šířených
údajů.
Časem, ve fantasii lidu, šířka chodby
rostla a její délka dosáhla až k
Hradišti. Po třicetileté válce bylo
hledání pokladu velmi
oblíbené. Známý opat
z Hradiště Tomáš
ze Šlesinu (von Schlesin) byl 21. března 1675 zavražděn
vlastními příbuznými,
Antonínem z Hoku a Petrem Marsilliem. Nechal v roce 1665 nad
Obří hlavou vybudovat kapli, jejíž okna
září směrem k Louce. Kaple tehdy nesla
jméno Josefa, Marie a Eliáše (dnes jen
Eliášova). Jelikož v době jeho smrti byla
hrobka v kostele sv. Hipolyta na Hradišti
přeplněna, bylo jeho tělo provisorně pohřbeno v
Eliášově kapli. Hledači pokladu v Louce buďto
nenašli vchod do prorazené skalní
chodby anebo se v této chodbě nedostali
příliš daleko, později byla Přibyslavova věž
zbořena, vchod do tajné chodby leží dnes v tak
zvaném černém sklepě důstojnického
pavilonu, nebylo lehko ho najít, protože před ním
ležela ohromná halda sutiny a odpadků. Proto se pokusili
hledači pokladu proniknout k Louce z Eliášovy
kaple. Také toto se jim nepodařilo. Konečně
přišli na myšlenku, dostat se dále
chodbou, která vedla ze studny (cisterny) v
západním traktu znojemského hradu do
Gránického údolí.
Dostali se ke Gránickému potoku a konec.
Tímto tajným průchodem utekl 1143
Konrád Znojemský, před oblehatelem hradu
Vladislavem I., na Hradiště. Gránický
potok byl až do vlády Jiříka z Poděbrad
hranicí pro asylové právo. Kdo ho
překročil nepadal již pod znojemské soudní
pravomoc. Jelikož však hradní
pánové žijící často v
nepřátelství s městem touto chodbou opakovaně
přiváděli do města všelijakou lúzu,
která pak zle řádila, poprosili
měštané krále Jiřího toto
asylové právo Gránického
potoka zrušit. Tento jejich žádosti vyhověl. Dnes
je tato chodba již desítky let zazděna.
Nakonec
hledači pokladu pátrali po cestě k pokladu
vycházející z Loucké krypty
- marně.
Nadporučík Mylasovič a já jsme se také
zajímali o chodbu k pokladu. Po
překonání hromady odpadků v černém
dvoře jsme se dostali k otevřeným dveřím,
místnost za námi byl čtyřrohá, dobře
vyzděná a výborně
omítnutá. Za dvéřmi bylo vidět
úzkou nízkou štolu vytesanou ve
skále, na dně crčela voda. Plazíce se dopředu po
břiše dostali jsme se až pod úroveň Dyje. Každou
chvíli nám spadla na zátylek
těžká kapka vody. Tak jsme se prodrali 400m pod
řečištěm Dyje až nás mocná
skála, bez známky stopy po trhavině, zastavila.
Ale odsud vpravo se nám otevřel pohodlný průchod,
který nás přivedl do
severozápadního rohu velkého parku, k
velké cisterně. Bylo nám jasno, že
nemáme nic společného s chodbou
vedoucí na Hradiště, nýbrž že se
jedná o rybí sádku, kterou
klášter zásoboval vodou - jednou z
řeky, jindy z cisterny.
Sen o klášterním pokladě se vytratil
beze stopy, jen lidová pověra poukazuje na
dvanáct sošek apoštolů s
neskutečným leskem kovu,
zahalených nadpřirozeným světlem.