Prof. Hugo Lederer Dr.h.c.
(*1871 Znojmo
- +1940
Berlin)
Hugo
Lederer se narodil ve Znojmě
16.11.1871 a vyrůstal v ulici
V Jirchářích č.
33 jako syn (z 9
dětí) Eduarda Lederera, místního
německého
dekoratéra. Jeho matka, rozená
Balíková, pocházela
z české
znojemské rodiny. Otec v roce 1884 zapsal
Huga do kurzu modelování, kreslení a
výroby
keramiky na c.k. Odborné keramické
škole ve Znojmě. Když ji po třech letech absolvoval,
odešel do Erfurtu, aby se
seznamoval s technologií
odlévání a
modelování ve známém
durynském umělecko- průmyslovém
ateliéru
Adalberta Deutschmanna.
Od roku 1890 pracoval
v Drážďanech jako pomocný asistent
v sochařském ateliéru Johanna von
Schillinga, profesora na drážďánské
akademii výtvarného umění.
V roce 1892
byl povolán profesorem Christianem Behrensem do Vratislavi
(Wroclav) a odtud
ještě téhož roku
odešel do Berlína a byl
zaměstnán u profesora Calandrelliho. Počínaje
rokem 1893 spolupracuje s
Robertem Toberentzem (např. Lutherův památník),
jehož ateliér 1895 přejímá a
osamostatňuje se. Své první velké
dílo Návrat
do vlasti roku 1812 vystavil roku 1894 ve Vídni a
1895 v Berlíně. Nadále
rozvíjí svůj talent a realizuje řadu plastik
v bronzu. V roce 1900
odhalil pomník Franze Liszta,
v roce 1901 získal jeho návrh na
kolosální památník
kancléře Bismarcka v Hamburku 1.cenu
(realizace
dokončena 1906). V letech 1901-1904
vytvořil Hugo Lederer pro kašnu na Univerzitním
náměstí ve Vratislavi sochu
„Šermíře“, která
zde stojí dodnes. Ještě před
jejím dokončením pořídil
Lederer sádrový odlitek, který
vystavil na XX. Výstavě Vídeňské
secese společně
s díly L. Brauna, A. Nowaka, C. Mola, G. Klimta a
jiných umělců. Tento
odlitek byl vystaven i na I. výstavě Spolku německo -
moravských výtvarných
umělců v Brně v roce 1911. Téhož roku ji umělec daroval znojemskému muzeu
a o tři roky později 1914 ji
znovu nechal vystavit na znojemském hradě, kdy zde
v rámci
Německo-moravské umělecké výstavy
současně
představil řadu dalších bronzových
plastik a modelů pro své realizace nejen v Evropě,
ale
též v USA a
Jižní Americe, jež jsou ve sbírkách
v řadě
tamějších muzeí
(„Benátčanky“,
busta Richarda Strausse, ztvárnění podoby
Josephine
Baker).
Hugo Lederer se stal jedním
z nejvýznamnějších
představitelů tzv. neoklasické sochařské tendence
v Německu ve dvacátých a
počátkem třicátých let 20.
století. Inspirací mu
bylo antické umění, avšak
východiskem jeho tvorby byla též krajina a
příroda
v okolí rodného Znojma, do
kterého se velmi rád vracel a udržoval
s ním vřelé vztahy (v období
první republiky byla po něm pojmenována
ulice). Přestože Ledererovo dílo nalezlo odezvu
především v Německu, byl
jako rodilý Moravan z rodné země osloven
i po vzniku ČSR, kdy v roce
1923 vytvořil monumentální sochu
horníka pro Báňskou a hutní společnost
v Brně
a v roce 1930 šest velkých plastik
v řadě „Alegorie chemie“ pro
Ústí
nad Labem. Až do své smrti v roce 1940 byl
činný jako vedoucí ateliéru
sochařství na Pruské akademii
v Berlíně se specializací na
figurální
modelování. Jeho postoj vůči
nastupujícímu nacistickému režimu
v Německu
byl velmi rezervovaný, neboť ze zásady
odmítl tvořit umění
oslavující nový
totalitní režim. Svou uměleckou
pozůstalost
čítající 130 položek
odkázal znojemskému muzeu a již roku 1941 ji sem
umístila
jeho manželka Anna a nejstarší syn Heinz.
Dodnes jeho potomci žijící
v Německu se snaží udržovat památku Hugo
Lederera živou.
Jeho
tituly a vyznamenání:
Profesor
a
vedoucí mistrovského sochařského
ateliéru Akademie umění
v Berlíně a člen
jeho senátu, člen Akademie umění
v Drážďanech, čestný člen Akademie
umění
ve Vídni, čestný člen mnichovské
Akademie, člen senátu Německé akademie
v Mnichově
a nositel řádu Pour le Mérite za vědu a
umění (1923).
Autoři: Otto Bouda a
Karel Jakl.
Použité
prameny :
www.hugo-lederer.de (květen 2011)
a www.wikipedia.de (květen 2011)
Ukázky z
díla Huga Lederera si můžete prohhlédnout v
naší fotogalerii
|