O s
o b n o s t i Z n o j e m s k a
Umělecká rodina Charlemontů
|
Mathias |
Eduard
|
(1820 - 1939) |
Hugo |
Theodor |
Umělecká rodina Charlemontů
Rod Charlemontů údajně pocházel z pevnosti na
franouzsko-belgické hranici a někteří jeho členové
prý museli uprchnout do zahraničí po francouzské
revoluci. Bližší bádání ale
ukázalo, že se rodina Charlemontů usadila na Moravě již v
šedesátých letech 18. století, tedy
ještě před vypuknutím revoluce v roce 1789. Nedá
se už ani přesně zjistit, jestli se jednalo o šlechtickou
rodinu. Jako první jsou na Moravě, konkrétně ve
Vyškově u Brna zaznamenání Franz a Antonie
Charlemontovi, kdy se jim zde v roce 1774 narodil syn Alois (Aloysius
Josephus Ernestus Ch.). Ten se v dospělosti stal účetním
radou v Brně a byl otcem pozdějšího malíře
Mathiase Adolfa, prvního profesionálního
výtvarníka v rodině.
Mathias Adolf Charlemont (nar. 23. 11. 1820 v Brně, zemřel 20. 4. 1871 ve Vídni)
byl žákem vídeňské Akademie, kde studoval v
krajinářské třídě profesora Josefa Mössmera.
Od roku 1842 se ve Vídni věnoval malířství, tvořil
hlavně podobizny, tehdy módní miniatury, mimo to i
krajiny. V roce 1848 se při občanské revoluci zúčastnil
bojů na vídeňských barikádách, proto byl
nucen se na čas z Vídně odstěhovat. Nejprve pobývala
rodina v Jemnici, kde Mathias pracoval na zakázkách pro
Alfonse markraběte Pallaviciniho a kde se také narodil syn Hugo.
V roce 1851 se rodina usídlila ve Znojmě, neboť se sem, do
bývalého premonstrátského
kláštera v Louce u Znojma přestěhovala vojenská
ženijní akademie (K. und k. Genie-Akademie) a Mathias Adolf zde
získal místo učitele kresby. Zpočátku bydleli ve
Znojmě na začátku ulice Veselé (dnes Veselá č. 2),
později na ulici Slepá, dům už neexistuje. Jihomoravské
muzeum ve Znojmě vlastní jeho vynikající obraz,
olej z roku 1860: Svatováclavská kaple s pohledem do
údolí řeky Dyje. Je zde mistrně zachycena
podvečerní letní a slunečná pohoda.
Nejstarší syn Mathiase, Rudolf, narozený
ještě ve Vídni v roce 1847, nastoupil vojenskou
dráhu ( v roce 1917 dosáhl hodnosti majora ve
výslužbě) a maloval jen příležitostně. Přesto byly jeho
práce draženy v roce 1928 v aukčním domě ve Vídni.
Druhý syn Eduard, narozený v revolučním roce 1848
rovněž ve Vídni, se v šestnácti letech zapsal na
Vídeňskou Akademii výtvarných umění. Do
Vídně se Mathias Adolf vrátil až v roce 1866, ale
zakázek ubývalo, Mathias dokonce musel kolorovat
fotografie a zničil si při tom zrak. Jeho poslední
bydliště ve Vídni bylo na Czermakgasse č. 9, kde
také 20. 4. 1871 zemřel.
Eduard Charlemont (nar. 2. 8. 1848 ve Vídni, zemřel 8. 2. 1906 ve Vídni)
zdědil výtvarný talent po otci. Již jako chlapec
upoutával ve Znojmě pozornost, například svým
souborem kreseb gotického sanktuária znojemského
chrámu sv. Mikuláše. Vytvořil je na
objednávku „Spolku přátel
starožitností“ a byly dokonce veřejně vystaveny ve
znojemském knihkupectví Fournier und Haberler. V roce
1863, vytvořil akvarel, pohled na Znojmo z Kraví hory, a rok na
to, 1864 vydal (nákladem svého otce) dvojici
velkých litografických listů s pohledy na Znojmo a
okolí. Již ve svých třinácti letech vyučoval
kresbu ve znojemském dívčím penzionátu a od
šestnácti let začal studoval na vídeňské
Akademii výtvarných umění. Pro Eduarda bylo zcela
zásadní setkání s proslulým
vídeňským malířem Hansem Makartem, který
rozpoznal mladíkův talent a nechal ho pracovat samostatně.
Tím mu dopomohl k významnému profesnímu i
společenskému vzestupu. Eduard Charlemont se stal zejména
vynikajícím portrétistou. Následně se v
severních Čechách proslavil zejména svojí
tvorbou pro rodinu libereckého podnikatele Liebiga.
Liebigové se tam zasloužili o vznik a prosperitu jedné z
nejúspěšnějších textilních firem
(Johann Liebig and Co.) a svoje podnikání
rozšířili i do oborů sklářství,
potravinářského průmyslu nebo zpracování
kovů a uhlí. Byli známí i jako velkorysí
mecenáši a sběratelé umění. Heinrich Liebig
se s nadaným Eduardem Charlemontem ve Vídni
spřátelil a doma v Liberci mu svěřoval spoustu
malířských zakázek – zejména
portrétů svojí rodiny a přátel.
Zajímavý je ale třeba olej „Jízda
autem“ podle rodinné fotografie Liebigů z roku 1900
(„Jízda s kopce autem Daimler“). Oblastní
galerie Liberec dnes vlastní množství olejomaleb Eduarda
Charlemonta (i jeho bratra Huga). Mohla tak v roce 2018
uspořádat jejich soubornou výstavu v Liberci, v roce 2019
ve Znojmě a vydat i reprezentativní publikaci o celé
rodině Charlemontů „Fenomén Charlemont“, je z roku
2020. V osmdesátých letech 19. století namaloval
Eduard Charlemont tři velké nástropní malby ve
foyer vídeňského Burgtheatru, 1888 byl jmenován
čestným členem vídeňské Akademie. Velkou
část života – třicet let - strávil v Paříži
a do Vídně se definitivně vrátil v roce 1904. Na
bohatý společenský a umělecký život však už
nestačil navázat – zemřel zde předčasně 8. února
1906. Ztvárnění jeho pomníku bylo svěřeno bratru -
sochaři Theodoru Charlemontovi.
Hugo Charlemont (nar. 18. 3. 1850 v Jemnici, zemřel 18. 3. 1939 ve Vídni).
V době narození Huga se ve světě začala prosazovat fotografie a
malíři, zejména portrétisté,
přicházeli o práci. Někteří si museli dokonce
přivydělávat jen jako koloristé černobílých
fotografií. Takto skončil i jeho otec Mathias Adolf Charlemont.
Není divu, že chtěl pro svého syna lepší
osud a určil Hugovi dráhu úředníka.
Talentovaný Hugo však o tuto profesi nejevil
žádný zájem, Začal jako fotograf a pak se
přechodně uplatnil ve Vojenském geografickém institutu
jako kreslíř map. Místo mu zde obstaral jeho
starší bratr, důstojník Rudolf. Ovšem hned
po smrti otce se Hugo v roce 1871 zapsal na Akademii
výtvarných umění ve Vídni do
krajinářské třídy prof. Zimmermana. A už v
létě roku 1872 mu malíř Hans Makart nabídl
práci ve svém ateliéru – bylo to na
přímluvu bratra Eduarda, který zde úspěšně
pracoval. Hugo pak školu opustil a začal s kresbami krajin.
Zejména se líbily motivy z Holandska, které před
tím o dovolené navštívil. „Venkovskou
silnici po dešti“, náladový motiv z
Holandska dokonce prodal za tisíc zlatých. Přece ho ale
začal ovlivňovat módní vídeňský Hans Makart
a díky němu začal dostávat zakázky na
výzdobu interiérů z vysokých míst, dokonce
od císařovny Alžběty (vila Hermes ve Vídni-Lainzu), byly
to i malby pro Dvorní divadlo a další
výzdoby vnitřních prostor velkých vil. Finančně mu
pomohla také účast na vlastivědném projektu
„Rakouko-uherská monarchie slovem a obrazem“. Odtud
je známá jeho ilustrace perem „Zelný trh v
Brně“. Pro novou budovu vídeňského
Přírodovědného muzea vytvořil v roce 1889 plátna
„Mramorový lom v Carraře“ a „Solný důl
Wieliczka“. Jeho díla se nacházejí
také na Moravě, např. na zámku Lešná u
Zlína, na zámku Rájec nad Svitovou nebo v Blansku
(obraz pro knížecí rodinu Salm-Reiffenscheidtů). Hugo
hodně cestoval, ale od roku 1906 žil a tvořil ve Vídni. Zde v
roce 1911 obdržel čestný titul profesor. Ve Vídni
také zemřel 18. 3. 1939. Jeho dcera Lilly (1890 až 1981) se
stala rovněž malířkou, neprovdala se a až do smrti pečovala o
otcův odkaz.
Theodor Charlemont (nar. 1. 1. 1859 ve Znojmě, zemřel 13. 10. 1938 ve Vídni)
. Theodor Charlemont dosti dlouho studoval na vídeňské
Akademii. Nastoupil tam v roce 1877 a teprve po osmi semestrech
sochařiny přešel do speciálky k prof. Zumbuschovi. Zde
absolvoval až po dalších deseti semestrech, v roce 1881.
Studenti tam byli připravováni na velká sochařská
díla - ale po ukončení vídeňské Ringstrasse
velké zakázky téměř ustaly. Zbyla jim
převážně jen funerální (hřbitovní)
plastika. I Theodor se celý život potýkal s nedostatkem
peněz, nakonec nemohl platit ani členské příspěvky do
vídeňského spolku umělců. (Byly mu pak
odpuštěny.) Od mládí byl psychicky labilní
a ve vyšším věku tato jeho labilita dorostla až do
psychiatrických potíží, dokonce musel být
krátce hospitalizován. Ale v době vrcholného
rozmachu tvůrčích sil, v roce 1907, vyhrál soutěž na
pomník zakladatele genetiky Johanna Gregora Mendela v Brně.
Prosadil si i bílý mramor z jižních Tyrol, ačkoliv
ho varovali, že v Brně, jako ve velmi průmyslovém městě, bude
kámen velice trpět. Pomník byl odhalen 2. října
1910 u starobrněnského augustiniánského
kláštera a patří k jeho
nejzdařilejším dílům. V té době také
pracoval na zakázce z Hofburgu, epitafu „Apoteóza
zesnulé císařovny Alžběty“. Přímo v
ateliéru si jeho práci prohlédl císař
František Josef I. a byl spokojen. Theodor Charlemont
vystavoval, mimo jiné, také na první
výstavě „Sdružení výtvarných umělců
moravských“ v Hodoníně. Jeho práce jsou
dnes rozptýleny hlavně po soukromých
sbírkách nebo zdobí hřbitovy, jako např. postava
„Truchlící matky“ z roku 1924 v Hollabrunnu.
Třetinový sádrový model Mendelova pomníku
vlastní Jihomoravské muzeum ve Znojmě. Theodor Charlemont
skonal ve věku 79 let po dopravní nehodě ve Vídni –
13. října 1938 byl při přecházení křižovatky
zachycen tramvají a ještě tentýž den svým
zraněním podlehl ve vídeňské
Všeobecné nemocnici.
Emilie Charlemontová, narozená ve Znojmě
dcera Mathiase Adolfa Charlemona, patří k méně
známým členům rodiny i když byla také nadanou
malířkou. Žila a tvořila ve Znojmě ve druhé polovině 19.
století, kde byla vyhledávaná jako malířka
miniatur. Vyučila se u svého otce Mathiase.
Autor: L. Černošek, březen 2023
|