Městský úřad Znojmo
Odbor životního prostředí
nám. Armády 1213/8
66902 Znojmo
Věc: Stanovisko k záměru kácení dřevin a křovin v Dolním parku
Naše
občanské sdružení Za Znojmo
přívětivější sděluje touto cestou jako
účastník řízení stanovisko k záměru
kácení dřevin a křovin v části Dolního
parku na p.č. 1536, k.ú. Znojmo – město (č.j.
MUZN59649/2015). Zároveň se omlouváme, že z důvodu
čerpání plánované dovolené se
nemůžeme řízení zúčastnit osobně.
1.
Nesouhlasíme s navrhovaným plošným
kácením dřevin ve zbývající
části Dolního parku a požadujeme, aby
kácení probíhalo v časových odstupech
alespoň 5 až 10 let. Požadujeme proto, aby investor ve smyslu tohoto
požadavku předložil konkrétní etapizaci revitalizace
Dolního parku.
2.
Nesouhlasíme s počtem stromů, které investor požaduje
naráz pokácet, a navrhujeme, aby bylo
kácení rozloženo v čase, jak ostatně bylo znojemskou
radnicí při předchozích jednáních
slíbeno. Navrhujeme proto, aby byla uplatněna metoda
průběžné šetrné dosadby, která je v
jiných městech a státech běžně používána. A
že je průběžná dosadba alejí možná, ukazují
i příklady ze Znojma – viz např. alej lísek na
Jarošově ul. nebo alej jírovců v parčíku na
Žižkově náměstí. Tento požadavek odůvodňujeme takto:
-
jednorázové kácení, ke kterému na
sklonku roku 2012 došlo v Středním parku, vyvolalo u
velké části znojemské veřejnosti
zděšení a poměrně masivní občanský protest,
ve kterém bylo požadováno, aby kácení v
budoucnosti probíhalo po jednotlivých stromech nebo
malých skupinách (nejrizikovější jedinci) v
časových odstupech tak, aby v jeden okamžik nezmizel celý
park;
-
Dostatek vzrostlých stromů ve městě je zásadní pro
zmírnění extrémních projevů počasí.
Přibývá suchých a horkých období, a
občané města proto oprávněně požadují ve
vyprahlém centru města co nejvíce vzrostlé zeleně.
Pokud má vzrostlý strom v parku perspektivu
minimálně 5 let, není možné, aby
správní orgán ochrany přírody a krajiny
povolil jeho předčasné pokácení, neboť
žádná náhradní výsadba nemůže plně
nahradit ekologický potenciál vzrostlého stromu
(zastínění, zvyšování vlhkosti a
snižování teploty, lepší filtrace vzduchu,
snížení prašnosti). Dříve se k těmto
aspektům bohužel nepřihlíželo, současný vývoj
klimatu však našemu požadavku dává plně za
pravdu.
3.
Rizikové dřeviny ohrožující zdraví a
bezpečnost obyvatel města Znojma byly již vykáceny v zimě
2013/2014 a poslední kusy ještě na jaře 2015.
Domníváme se proto, že zbývající
dřeviny v Dolním parku mají tedy alespoň
krátkodobou perspektivu 5 – 10 let, a zaslouží si
naši péči a velmi šetrný přístup při
otázce jejich kácení.
4.
Dále požadujeme, aby do celkového objemu
revitalizačních prací byl zahrnut i parkový
pozemek dnes pronajatý pekárně při ulici Kollárova
a objekt tzv. Ringšpílu, využívaný
ZŠ nám. Republiky. Obě parcely jsou
součástí řešení v platném
stavebním povolení k revitalizaci Městského parku
ve Znojmě a musejí být řešeny zároveň s
okolními pozemky, aby nedošlo k porušení
celistvosti revitalizačních prací. V případě, že
se tak nestane, hrozí, že budoucí stavební
práce související s úpravou
dotyčných pozemků mohou ohrozit mladou výsadbu a
vnesené investice do povrchů a mobiliáře.
5.
Dále nesouhlasíme s plánovaným druhem
javorem horským (Acer pseudoplatanus), který je navržen
jako kosterní dřevina pro budoucí obnovené aleje v
Dolním parku. Znovu zdůrazňujeme, že do klimaticky
suchého a velmi teplého Znojemska, je tento druh naprosto
nevhodný. S odkazem na odbornou literaturu a časopisy (naposledy
například časopis profesionálních
zahradníků „Zahradnictví“ –
číslo 7 a 8/2015) doporučujeme tyto ekolgicky a
stanoviště vhodnější druhy:
- dub pýřitý (Quercus pubescens)
- dub zimní (Quercus petraea)
- javor mléč (Acer platanoides)
- lípa malolistá (Tilia cordata)
- břestovec západní (Celtis occidentalis)
6.
Upozorňujeme, že povolení ke kácení dle
zákona č. 114/1992 Sb. je potřeba i u dřevin č. 195 a 200 i
přesto, že mají obvod menší než 80 cm. Podle
vyhlášky 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a
povolování jejich kácení, se
kácení pro dřeviny s obvodem menším než 80
cm nevyžaduje, ale pouze za předpokladu, že nejsou
součástí stromořadí. Uvedené dřeviny ale
rostou přímo v kácených stromořadích. Je
překvapivé, že tyto zákonné podmínky
příslušní úředníci městského
úřadu neznají.
7.
Poukazujeme na skutečnost, že při naposledy provedeném
kácení na jaře 2015 nebyla splněna podmínka
rozhodnutí KÚ Jihomoravského kraje č.j. JMK
61834/2011 ze dne 17.8.2011 stanovující, že
pokácené kmeny s dutinami měly být, v rozsahu min.
1/10 objemu, uloženy na vhodné místo v rámci parku.
8.
Městský park ve Znojmě, součást Městské
památkové rezervace Znojmo, jejího
ochranného pásma a také součást
nemovité kulturní památky městského
opevnění, je zahradní, historický a
urbanisticko-architektonický komplex, který měl svůj
stavebně - historický vývoj a ten dosud nebyl patřičně
analyzován, a to ani v průběhu územního a
stavebního řízení v roce 2009 a 2010 (to totiž
konkrétní rozsah kácení nebyl přesně
znám!), čímž byl porušen zákon č. 20/1987
Sb. o státní památkové péči v
platném znění. Požadujeme, aby Městský úřad
ve Znojmě (a jeho složky dle organizačního řádu) tuto
analýzu stavebně-historického vývoje v
rámci tohoto řízení předložil, neboť bez
této analýzy není možné objektivně
vyhodnotit urbanisticko-architektonickou návaznost
požadovaného kácení na historické
jádro města Znojma, které je městskou památkovou
rezervací ze zákona.
Z výše
uvedených důvodů a do předložení požadovaných
dokumentů vyjadřujeme nesouhlas se záměrem
investora.
Ing. Robert Stejskal
Ph.D.
Petr Lazárek
tajemník
OS
předseda OS
OS Za Znojmo přívětivější
17. listopadu 28
669 02 Znojmo
Ve Znojmě dne 19. 8. 2015
|