Městský úřad Znojmo
Odbor životního prostředí
nám. Armády 1213/8
66902 Znojmo
Věc: Stanovisko k záměru kácení dřevin a křovin v Dolním parku (C1, C3/1 a C3/2.1)
-
Nesouhlasíme s plošným kácením
dřevin v zbývající části Dolního
parku a požadujeme, aby kácení probíhalo v
časových odstupech 5 až 10 let. Požadujeme proto, aby investor
předložil konkrétní etapizaci revitalizace Dolního
parku v tomto duchu a aby do celkového objemu
revitalizačních prací byl zahrnut i parkový
pozemek dnes pronajatý pekárně při ulici Kollárova
a především objekt tzv. Ringšpílu,
využívaný ZŠ nám. Republiky. Obě parcely
jsou součástí řešení v platném
stavebním povolení k revitalizaci Městského parku
ve Znojmě a musejí být řešeny zároveň s
okolními pozemky, aby nedošlo k porušení
celistvosti revitalizačních prací. V případě, že
se tak nestane, hrozí, že budoucí stavební
práce související s úpravou
dotyčných pozemků mohou ohrozit mladou výsadbu a
vnesené investice do povrchů a mobiliáře.
-
Nesouhlasíme s počtem stromů, které investor požaduje na
jeden zátah pokácet. A navrhujeme, aby bylo
kácení rozloženo v čase. V příloze
dokládáme fotografie, které dokazují, že
postupná dosadba a postupné omlazování
alejí je arboristický praktikováno a ve světě
běžně používáno. Tento požadavek odůvodňujeme takto: 1)
jednorázové kácení, ke kterému na
sklonku roku 2012 došlo v Středním parku, vyvolalo u
velké části znojemské veřejnosti
zděšení a poměrně masivní občanský protest,
ve kterém bylo požadováno, aby kácení v
budoucnosti probíhalo v časových odstupech tak, aby v
jeden okamžik nezmizel celý park; 2) v posledních letech
se výrazně mění klimatické podmínky na
Znojemsku, přibývá suchých a horkých
období a občané města požadují ve vyprahlém
centru města co nejvíce vzrostlé zeleně. Pokud má
vzrostlý strom v parku perspektivu minimálně 5 let,
není možné, aby správní orgán
ochrany přírody a krajiny povolil jeho pokácení,
neboť žádná náhradní výsadba nemůže
plně nahradit ekologický potenciál vzrostlého
stromu (zastínění, zvyšování
vlhkosti a snižování teploty, lepší
filtrace vzduchu, snížení prašnosti). Dříve
se k těmto aspektům až tak striktně nepřihlíželo,
současný vývoj klimatu však našemu
požadavku dává plně za pravdu.
-
Rizikové dřeviny ohrožující zdraví a
bezpečnost obyvatel města Znojma byly již vykáceny v zimě
2013/2014 a poslední kusy ještě v zimě 2014/2015.
Domníváme se proto, že zbývající
dřeviny v Dolním parku mají tedy aspoň krátkodobou
perspektivu a zaslouží si naši péči a velmi
opatrný přístup při otázce jejich
kácení.
-
Městský park ve Znojmě, součást Městské
památkové rezervace Znojmo, jejího
ochranného pásma a také součást
nemovité kulturní památky městského
opevnění, je zahradní historický
urbanisticko-architektonický komplex, který měl svůj
stavebně-historický vývoj a ten dosud nebyl patřičně
analyzován, a to ani v průběhu územního a
stavebního řízení v roce 2009 a 2010 (to totiž
konkrétní rozsah kácení nebyl přesně
znám!), čímž byl porušen zákon č. 20/1987
Sb. o státní památkové péči v
platném znění. Požadujeme, aby Městský úřad
ve Znojmě (a jeho složky dle organizačního řádu) tuto
analýzu stavebně-historického vývoje v
rámci tohoto řízení předložil, neboť bez
této analýzy není možné objektivně
vyhodnotit urbanisticko-architektonickou návaznost
požadovaného kácení na historické
jádro města Znojma, které je městskou památkovou
rezervací ze zákona.
Z výše uvedených důvodů a do předložení požadovaných dokumentů vyjadřujeme nesouhlas se záměrem investora.
Otto Bouda
předseda
Okrašlovací spolek ve Znojmě
Mikulášské náměstí č. 3
669 02 Znojmo
Ve Znojmě dne 12. 8. 2015
|