Poznámky a připomínky k Územnímu plánu města Znojma
Úvod
Územní plán je
velmi komplikovaný plánovací dokument,
který by v sobě měl zahrnovat konkrétní detaily i
dlouhodobé vize. Oba tyto póly by měly být spolu v
interakci a neodporovat si. Jen takovým postupem lze
dosáhnout toho, aby se město rozvíjelo v duchu
moderních urbanistických modelů
odpovídajícím 21. Století. Jaké
limity je potřeba v duchu vize respektovat a pracovat s nimi s
vědomím, že vše souvisí se vším.
1.
Proporcionalita plánu
2.
Rozvojové zóny
3.
Ekologie
4.
Ekonomika
5.
Dopravní struktura
6. Odpovídající architektura
7.
Zachování
a zvýraznění kulturně – historických a
přírodních památek
8.
Respektování soukromého vlastnictví
9.
a další.
Proporcionalita plánu
Naši předkové až do 90 let minulého
století postupovali zcela logicky a integrovali postupně
okolí města Znojma v jistou aglomeraci. Bohužel
někteří intelektuálně slabší, do
budoucnosti nehledící a zcela populističtí
političtí eskamotéři, rozhodující at hoc,
dopustili dezintegraci urbs a tím vyloučili možné
pozitivní synergické efekty, ale i de facto rozvoj města.
(Zdůvodním dále). Možná to vše bylo
zaviněno hloupými zákony, kdy některé obce byly
neúměrně zvýhodňovány a navíc se tyto
pravidla měnili rychlostí blesku. Pro skutečnou
možnost rozvoje se tedy musíme vrátit zpět někde k roku
1990 a stávající skutečnost poopravit. Forem snad
existuje několik. Znovu spojení dezintegrovaných
částí, avšak při zachování přesně
definovaných pravomocí jednotlivých obcí
(čtvrtí). Vytvoření mikroregionu s jasně
definovaným centrem. A to tak aby vznikla životaschopná a
rozvíjející se aglomerace. Chápu, že tento
moment není možno řešit územním
plánem, ale jen a jen moudrým politickým
rozhodováním dobrého hospodáře. Přes to
všechno je tento fakt zcela nezbytnou podmínkou
kvalitativně se rozvíjejícího města.
Rozvojové zóny
•
Obytné zóny
•
Průmyslové zóny
Obytné zóny
Nesmíme se vrátit k sociálnímu
plánování rozvoje v duchu některé
ideologie. Výstavba nových čtvrtí či satelitů
musí být zcela podřízena potřebám obyvatel,
jejich potřeb a přání a přesto zachovat
integritu, duch města, racionalitu, estetičnost a funkčnost
při dodržení maximální ekonomické
efektivnosti z pohledu investic města.
Je tedy potřeba rozhodnout zdali z pohledu demografického
vývoje je do budoucna potřebné připravovat
výstavbu nových čtvrtí či zda stačí
využívat stávajícího rozsahu
zástavby.
Pro pozitivní rozhodnutí jsou
následující fakta. Možný příchod
většího investora a zajištění
bydlení pro zaměstnance. Rostoucí přání
obyvatel bydlet v rodinném domě. Stěhování z
vesnic do města. Možnost příchodu rakouských
státních příslušníků.
Takovéto village (používám tento pojem neboť
předpokládám, že by zde stály
nízkopodlažní stavby) je vhodné lokalizovat kolmo
k dnešní ose města.
Naskýtají se tři alternativy.
Jižní
– to je na křížení železniční tratě směr
Vídeň a silnicí do Šatova. Tuto variantu považuji
za nejlepší. Neboť by zde mohlo dojít k
využití železniční trati k potřebám
páteřní městské dopravy a to jak ve směru směr
centrum (nádraží) – nám. Armády
– Přímětice – Pod soudním vrchem –
Citonice tak i ve směru centrum – Suchohrdly – Dyje.
Pravděpodobně i napojení dalších
inženýrských sítí ( plyn, voda, odpad by
nebyl pravděpodobně dražší než v ostatních
lokalitách. Další a nemalou výhodou by bylo
zlepšení komfortu života občanům v Konicích,
Popicích, Havraníkách a Hnánicích. A
to formou návazné a integrované dopravy k tomuto
satelitu a následně již zmiňovanou dopravou do aglomerace Znojmo
jehož by se tak staly integrální součástí a
služby které by byly součástí této čtvrti
by tak mohli komfortně využívat.
Severo-východní
– to je někde mezi Novou nemocnicí a Kuchařovicemi.
Výhody této lokality neumím nikterak specifikovat.
Snad jen to, že po dobudování obchvatu města by tato
komunikace mohla sloužit jako hlavní a rychlý
komunikační uzel. Současně však nedoporučuji vybudovat do
této lokality nákladný most, který by v
podstatě vedl od nikud nikam.
Severní
– lokalizace mezi Soudním vrchem a
Příměticemi. Pravděpodobně nejmenší náklady
i náročnost. Zrušení průmyslové zóny
v oblasti Přímětic.
Průmyslová zóna
Ideální lokalizace by byla mezi křižovatkou Brno Znojmo a
Dyje Suchohrdly. Zde je nejblíže dopravní infrastruktuře
i železnici. Využití současné průmyslové
zóny pro střední a větší
podnikatelské záměry se mi jeví
přinejmenším jako problematické.
Podotýkám, že při rozhodnutí o výběru
rozvojového území musí proběhnout
řádná diskuze a to především z pohledu
ekonomického. Ideální stav by byl, kdyby město
zkoupilo a zcelilo pozemky, zrealizovalo by inženýrské
sítě, nechalo zpracovat základní urbanisticko
architektonický projekt a potom tyto prodávalo
konečnému investorovi za optimální ceny a tak by
byly minimalizovány ztráty z daní občanů, zamezilo
by se spekulaci a korupci. Město by rovněž mohlo sníženou cenou
podporovat sociální projekty typu
sociálních bytů a domovů pro seniory atd.
Většinu těchto otázek lze řešit pouze v aglomeraci
Ekologické faktory
• Zelený kruh kolem města
• Protipovodňová opatření
Zelený kruh kolem města
Nedílnou součástí moderní urbanistiky je
propojování zeleně s městem v duchu parků, lesoparků,
odpočinkových a sportovních zón. I v tomto
případě pouhý katastr města nestačí a je
nutné pracovat nejméně v rozsahu znojemské
aglomerace. Zelený kruh kolem Znojma je reálnou
vizí neboť již v náznacích existuje. Od
kláštera Louka kolem řeky Dyje dále
údolím Gránického potoka až k
Cínové hoře. Odsud je nutné vytvořit koridor k
potoku Leska a podél něj až do Dobšic. Následuje
poměrně komplikovaný úsek zpět ke klášteru.
Celé řešení není zase až tak
náročné ani technicky ani finančně. Zdá se, že
největším problémem by byla neochota několika
málo občanů odprodat část svých zahrad. Byla-li by
tato akce koordinována s některými dalšími
projekty jako například protipovodňovými
opatřeními atd. nemuselo by to být zase tak
složité.
Co by tento okruh měl tedy obsahovat: samozřejmě zeleň ve stylu
lesoparku či parku popřípadě promenády zasazené do
výše zmíněného koloritu. Stezku pro
pěší a cyklisty, piknikovou louku, dětské
hřiště, amatérské sportoviště. Celý
tento areál musí být velmi dobře
přístupný i pro osoby nepříliš zdatně
vybavené a tedy nástupní místa do tohoto
areálu by měly být v dosahu městské dopravy,
alespoň jedno či dvě parkoviště a do
nejatraktivnější zóny pod znojemským hradem
by měla vést jednoduchá byť třeba jen sedačková
lanovka.
V někom může vzbudit tento požadavek úsměv, ale většina
slušných měst na západ od nás v
podobném geomorfologickém prostředí je již takto
vybavena od počátku minulého století.
Pro piknikovou louku navrhuji ostrov sevřený
mlýnským náhonem a řekou Dyjí. Pro
sportovní areál navrhuji prostor zhruba za Pennymarketem
a odpočinkovou zónu a malé endemitické arboretum u
Gránického potoka u tkzv. Žraločí skály, o
čež se pokoušeli již zakladatelé Znojemského
okrašlovacího spolku.
Ani tento projekt se neobejde bez vytvoření aglomerace.
Dopravní struktura
Pominu-li fakt, že Znojmo v rámci celostátní hraje
v dopravní infrastruktuře roli Zapadlých vlastenců pak
cestu do Evropy nám otvírá jen napojení na
Rakousko. V podobném duchu se chová k občanům kraj i
město. Jediný průtah městem, který mimochodem vznikl v
polovině 19 století, dnes nemá alternativu. Není
možno rozumně zaparkovat. Město je přetížené.
Je nutné dokončit obchvat a to tak aby sloužil i jako
venkovní městský okruh. Pro oživení města je
nutné vybudovat centrální parkoviště.
Neexistence, rozumné místní dopravy,
která nutí lidi jezdit autem po městě, je potřebné
znovu definovat a to jak v trasách tak i času. Navrhuji jako
páteř místní dopravy využít
stávajících kolejových tratí a k nim
návazně řešit trasy autobusové.
Dnešní problém není jen v tom, že nejsou
peníze. Neexistuje bohužel ani odvaha k vytvoření vize
která přežije další desetiletí.
Zachování
a zvýraznění kulturně – historických a
přírodních památek
K tomuto bodu přikládám jako přílohu „
Návrh na urbanistické řešení města Znojma“.
Problém tohoto bodu není jak co udělat, ale hlavně co
zachovat a jak to rozumně doplnit. Zachování čary ulic,
výškové horizonty atd.
Respektování soukromého vlastnictví
Problém územního a jim podobných
plánů je konflikt mezi oprávněnými vizemi
vlastníka a tak zvaným veřejným zájmem. To
je fatální a věčný problém. Právo
vlastníka je nakládat libovolně se svým majetkem
ale to zas jen v předem stanovených pravidlech. Formálně
pak jen tak, že při nabytí pozemku je přesně a striktně omezen
limity vyplývající z právních norem
různé úrovně. Z nich tedy musí být jasně
předvídatelné co může činit vlastník a co se bude
dít i v jeho okolí. To platí exponenciálně
i o vlastníku státu či obce kteří vlastní
majetek z vůle občanů a proto nemohou bez této vůle, tak
jednoduše, měnit prostředí bez souhlasu těch které
formálně zastupují a to ani z odkazem na zastupitelskou
formu správy. Stát respektive obec musí být
pilířem jistoty v tom smyslu, že pokud postavím
obytný dům v místě které není dle
územního plánu v sousedství s průmyslovou
zónou či tudy nemá vést rušná
komunikace nesmí se šmahem rozhodnutím
nějakého plebána tento plán změnit.
Takováto rozhodnutí znehodnocují majetky občanů.
Tato oblast je filozoficky velmi složitá a tak uvedu jen dva
protikladné případy.
První ze Znojma. Využití bývalých
kasáren na Jarošově ulici bylo vybráno z
veřejné soutěže a s vítězným řešením
byli seznámeni občané. Tento projekt byl
bezskrupulozně pod nátlakem klienta zcela změněn. S odkazem na
to, že nějaký přihlouplý a ovlivnitelný
úředník tak mohl svévolně rozhodnout. To je zcela
nepřípustné. Takových věcí se v
našem městě odehrálo mnoho. Bohužel občan tomu
zabránit nemůže, pokud nechce spáchat hrdelní
přečin.
New York. Výnosem města bylo rozhodnuto, že v městě
(intravilánu) nesmí být zabrán ani jeden
metr zeleně.
Další
Tento bod řeší konkrétní návrhy pro
intravilán města. K tomuto bodu rovněž přikládám
přílohu „
Návrh na urbanistické řešení města Znojma“.
1. Prodloužení ulice Jugoslávské přes dnešní pozemky MV
2. Vyřešit areál
bývalého městského koupaliště
prodloužením parku a vybudování altánku tak
aby to neomezovalo revitalizaci nám. Svobody jež je však
časově velmi vzdálené
3. Řešit architektonicky a vizi využití bývalého pivovaru
4. Urbanisticky vyřešit areál
staré nemocnice. Neumožnit zde stavbu nákupního
centra ale využít jej v rámci zóny bydlení,
hotelu atd. Přitom brát ohled na
využití kostela sv. Alžběty.
5. Dořešit využití Malé Louky.
6. Propojení historického
jádra města s nádražím skrze ulici
Tovární (regulačním plánem)
7. Architektonicky definovat
výškovou úroveň zástavby ulic
Sokolská, Jana Palacha, Přímětické a definovat
podporu pro řešení.
8. Jasně stanovit urbanistická pravidla
pro zahrádkářské kolonie. Především
Cínová hora.
9. Prohlásit sklepovou uličku v N.
Šaldorfu za chráněnou a stanovit podmínky
výstavby.
10. Ulici Pod Kraví horou řešit
veřejný prostor nábřežím –
nábřežní komunikací.
11. Obnova Dyjských stezek dle stávající studie.
12. Pěší turistická cesta v oblasti hradišťských teras.
Závěr
Doufám, že nový územní plán bude
přijat odpovědně a že bude občanům sloužit jako vodítko v
nezměněné podobě po dlouhá desetiletí. Bude-li z
výše uvedených poznámek něco využito bude
to dobře, pokud však budou přijaty kvalitnější
návrhy ještě lépe. Hlavně aby je někdo uměl
zdůvodnit a byl ochoten je veřejně obhajovat tak jako já
návrhy a důvody výše uvedené.
Úplným závěrem chci připomenout, že je potřeba
pracovat ekonomicky. Není důležité utratit mnoho peněz za
málo či nic dle mafiánských pravidel. Tak jako na
našich dálnicích, které jsou
nejdražší, nejhorší a je jich málo.
Na západ od nás jsou levnější,
kvalitnější a bezpečnější. Zájem
projektantů není totožný vždy totiž shodný se
zájmy investora.
Pro Okrašlovací spolek ve Znojmě zpracoval a za obsah odpovídá
Ing. Karel Fiala
Za Okrašlovací spolek ve Znojmě, o.s.
MUDr. Lubomír Černošek, předseda spolku
Projednáno a schváleno na řádné schůzi spolku dne 9. září 2009